گروهی چنین می پندارند که سجده برخاک ویاتربت شهیدان،به معنای پرستش بوده ونوعی

شرک است. درپاسخ این پرستش باید یادآور شد که میان دوجمله:السجود لله والسجود علی الارض تفاوت روشنی وجود دارد. اشکال یادشده، حاکی از آن است که میان این دو

تعبیر ،فرقی نمی گذارند.بطور مسلم.مفاد السجود لله این است که سجده برای خداست

درحالی که معنای السجود علی الارض آن است که سجده برزمین صورت می گیرد.وبه تعبیر

دیگرما باسجده برزمین ،به خدا سجده می کنیم واصولا تمام مسلمانان جهان برچیزی سجده

می کنند درحالی که سجده آنان برای خداست. تمام زائران خانه خدا بر سنگهای مسجد

الحرام سجده می کنند درحالی که هدف از سجده آنان خدا است. درصحیح بخاری ، کتاب

الصلواة ،ص91 پیامبر گرامی می فرماید: (جعلت لی الارض مسجدا وطهورا)زمین سجدگاه

ومایه ی پاکیزگی برای من گردیده است. بنابر این سجده برای خدا باسجده بر زمین نه تنها

کوچکترین منافاتی ندارد که کاملا سازگار است;زیرا سجده کردن برخاک وگیاه ،رمز نهایت

خضوع وفروتنی دربرابر خدای یگانه است.

در احکام القرآن،(جصاص حنفی)،ج3،ص209،طبع بیروت، باب السجودعلی الوجه.

از وائل بن حجر نقل می کند می گوید:(رأیت النبی صلی علیه[وآله] وسلم إذا سجد

وضع جبهته و انفه علی الارض)_آنگاه پیامبر سجده می نمود ،پیشانی وبینی خودرا برزمین می نهاد.

درسنن بیهقی،ج2،ص421، کتاب الصلواة، باب الصلواة علی الحصیر

از ابوسعید_ازصحابه رسول خدا_نقل می کند که می گوید: (دخلت علی رسول الله صلی علیه

[وآله]وسلم و هو یصلی علی الحصیر) ‏_به محضر پیامبر وارد شدم درحالی که بر حصیر نماز می گزارد.

این سخن گواه روشن دیگری بر نظریه ی شیعه است مبنی بر این که سجده بر آنچه از زمین می

روید، درصورتی که خوردنی وپوشیدنی نباشد ، جایز است.



تاريخ : شنبه 25 آذر 1391برچسب:, | 14:8 | نویسنده : محمدصادق عوده زاده |

امام صادق می فرماید: نزدیکترین حالات بنده به پروردگارش حالت سجده است.

امام رضا می فرماید: دوست هر کس عقل او،ودشمنش جهل اوست.

لابرویر می گوید: تواضع بیجا ، آخرین حد تکبر است.

امام صادق می فرماید: عید غدیر خم ازهمه اعیاد حرمتش بیشتر است.

روسو می گوید: بهترین وسیله برای جلب محبت دیگران نیکی به آنهاست.

امام صادق می فرماید: هرچیزی پاداش و مزدی دارد، مگر اشکی که برای ما ریخته شود که چیزی با آن برابری نمی کند و مزد بی اندازه دارد.

بطلیموس می گوید: حکمت درختی است که ریشه آن درقلب ومیوه آن در زبان است.

امام علی میفرماید: مهرورزی بامردم ، نیمی ازخرد است.

امام صادق میفرماید: هرکه مالک خشم خود نباشد مالک عقل خود نیست.

پیامبر اسلام (ص)میفرماید: بهترین کسب ها آن است که مرد بادست خود کار کند.

مثل چینی: از آهسته رفتن نترس ، از اینکه ندانی ایستاده ای بترس

فرانسیس رواترمیگوید: یکی از ناشناخته ترین لذت ها در زندگی ، حرف زدن با خویشتن است.

منتسکیو میگوید: گاهی سکوت بیش از هر استدلالی به ما کمک می کند.

پاندر میگوید: از اندیشه ها و آرزوهای دیگران ، برای موفقیت خود کمک بگیرید.

امام رضا(ع) میفرماید: آن کسی که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.



تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:, | 22:58 | نویسنده : محمدصادق عوده زاده |

پاسخ:این مطلب حتمی و مسلم است که خود پیامبر شیوه ی درود فرستادن برخود را برای

 

 

مسلمانان آموخته است. آنگاه که آیه ی شریفه ی(إن الله و ملائکة یصلون علی النبي يا ايها

 

الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما)نازل شد،مسلمانان پرسیدند:چگونه درود می

فرستیم؟پیامبر فرمود:(لا تصلوا علي الصلواة البتراء)(برمن ،صلوات ناقص نفرستید).

بازپرسیدند:چگونه درود بفرستیم؟فرمود:بگویید:(اللهم صل علی محمد وآل محمد)* ‏*

 

الصواقع المحرقة.(ابن حجر)،چاپ دوم (مکتبة القاهره)مصر،باب11،فصل اول،ص 146و نظیر آن در (الدر المنثور)،ج5،تفسیر آیه ی 56سوره ی احزاب،به نقل ازمحدثان وصاحبان صحاح ومسانید، ازقبیل عبدالرزاق وابن ابی شیبه واحمد وبخاری ومسلم وابوداوود وترمذی ونسائی وابن ماجه وابن مردویه،ازکعب ابن عجرة ازپیامبرگرامی، آمده است

 

. موقعیت آل پیامبر،در مرتبه ای است که شافعی درشعر معروف خود می گوید:

یااهل بیت رسول الله حبکم                 فرض من الله فی القرآن انزله

کفاکم من عظیم القدر انکم                 من لم یصل علیکم لا صلواة له



تاريخ : جمعه 24 آذر 1391برچسب:, | 13:9 | نویسنده : محمدصادق عوده زاده |